Merih Akoğul ile Dışarıda Olmak
Hafta sonu Cumartesi - Pazar

Merih Akoğul ile Farklı Bir Sokak Fotoğrafçılığı Atölyesi. Bu atölyede An Fotoğrafından Sanata Giden Yolda Sokak Fotoğrafçılığıın yerini analiz ediyoruz.

 12 saat , 350  TL 

subat
25
cumartesi
 

Temel Fotoğrafçılık
Hafta sonu Cumartesi sabahları

Fotoğraf çekmenin püf noktalarını öğrenin Hayal ettiğiniz fotoğrafları nasıl çekebileceğinizi görün. Fotoğraf makinanızın hakimi siz olun.

 16 saat , 350  TL 

mart
4
cumartesi
 

Fotoğrafta Kompozisyon
Hafta içi Salı ve Perşembe Akşamları

Eğer tek bir fotoğrafçılık dersi alma hakkınız olsaydı... İşte alınacak o tek ders Kompozisyon olurdu.

 8 saat , 250  TL 

mart
7
sali
 

Doğum ve Bebek Fotoğrafçılığı Atölyesi
Hafta içi Salı ve Perşembe Akşamları

Bir mucizenin fotoğrafları nasıl çekilir?

 8 saat , 300  TL 

mart
21
sali

ETKİNLİKLER

  Etkinlik Takvimi

  Tüm Seminerler

  Temel Fotoğrafçılık

  Fotoğraf İşleme I

  Fotoğraf İşleme II

  Stock Fotoğrafçılığı

  Detaya Giriyoruz - Flaşlar

  Makinamızı Tanıyalım

  Senaryodan Kurguya

  Kompozisyon

  Astro Fotoğrafçılık

  Detaya Giriyoruz - Makro

  Kenya Fotoğraf Atölyesi

  Siyah Beyaz Atölye

  Camera RAW

  Sahne Fotoğrafçılığı

  Doğum Fotoğrafçılığı

  Fotoğrafta Telif

  Mobil Fotoğrafçılık

  Doğa Fotoğrafçılığı

  Lifestyle Fotoğrafçılığı

  Portre Retouch

  Temel Video Çekimi

  Basics of Photography

  Stüdyo Fotoğrafçılığı

  Portfolyo Değerlendirme

  Gece Fotoğrafçılığı

  Fotoğrafçılar için Bilgisayar

  Dışarıda Olmak

  Caz Festivali Atölyesi

  Portre Atölyesi

  Fotoğraf Geliştirme

  AydinlikOda Atölyesi

  İyi Fotoğrafın Sırları

  Fotoğrafı Düşünmek

  Fotografta Görme

  Fotoğraf Külltürü

  Fotoröportaj Atölyesi

  Düğün Fotoğrafçılığı

  Adobe Lightroom Semineri

  Sokak Fotoğrafçılığı

  Rengin Dili

  Akıllı Telefonlar Sokak Fotoğrafçılığı

  Fotoğrafın Temellerı Atölyesi


FAYDALI BİLGİLER

  Işık

  Sizinki Kaç Megapiksel?

  Fotoğraf Makinası Alırken

  Crop Factor

  Perde, Diyafram, Sensor

  Netlik ve Alan Derinliği

  Histogram

  Beyaz Dengesi, Firmware

  Flaşlar

  Dijital Ortamda Renkler

  "Dijital Slayt"ın Yansıtılması

  Fotoğraf ve Müzik

  Fotoğrafta Altın Oran

  Kuş Fotoğrafçılığı


DİJİTAL AKADEMİ

  Hakkında

  Ulaşım

  Melih Özbek Kimdir

Dijital Fotoğraf Makinası Alacaklara Öğutler

Histogram

Yeni nesil dijital fotoğraf makinalarında yeni bir özellik de yaygınlaştı. Artık bir çok fotoğraf makinası fotoğraf çekenlere yardımcı bir araç olarak 'histogram' özelliğini kullanıyor.

Yanda Canon 300D fotoğraf makinasında fotoğraf çekildikten sonra görüntülenen histogram görülüyor.

Dijital fotoğraf makinalarının en önemli avantajının fotoğrafı çektikten sonra (ya da çekerken) LCD ekranından görmek olduğu düşünülür, ancak gerçek şu ki, fotoğraf makinaları ekranlarının kaliteleri çok iyi olmadığı için o küçücük ekrandan gördüğünüz fotoğraf çoğu zaman doğru pozlanıp pozlanmadığı hakkında size doğru dürüst bir fikir vermez. Üstelik gün ışığında fotoğrafı düzgün görebilmek mümkün değildir. Ancak histogramlar her türlü ortamda pozlama konusunda sizi bilgilendirirler.

Eğer histogramlara bakarsanız, hemen her fotoğraf için farklı olduğunu görürsünüz, nedenini daha iyi anlamak için önce histogramdan biraz daha detaylı bahsetmek gerekli.

Dijital fotoğraf makinalarının çektiği fotoğraflar piksellerden yanı noktalardan oluşur. Yani her çekilen fotoğrafta sınırlı sayıda nokta bulunur (örneğin 3 megapixel bir fotoğraf makinasının çektiği fotoğraflarda 3 milyon adet piksel bulunur).. Her nokta ışık durumuna göre, 0'dan 255'e kadar bir değer alır. Eğer bir grafik üzerine aynı ışık değerini alan nokta sayısını işaretlerseniz histogram elde etmiş olursunuz.

 

 

Histogramın en solu tamamen karanlık olan noktaları gösterir, en sağı da tamamen aydınlık, olan noktaları gösterir. Histogramın orta noktası %18 griyi ifade eder. Yukarıda ifade ettiği renk dağılımını gördüğünüz histogram, 5 bölüme ayrılır, bu aralıklardan her biri fotoğraf makinasındaki bir "stop" a karşılık gelir. (Bu da bize dijital fotoğraf makinalarının dinamik aralığı [ya da ışık hassasiyeti] konusunda da bir fikir vermiş olur.)

Aşağıdaki manzara resminin histogramına baktığınız zaman açık ve köyü bölgelerin fotoğrafta dengeli bir dağılımda olduğunu görebilirsiniz.


 

Histogramların bize sağladığı en büyük fayda, fazla ya da az pozlanmayı kolayca görmemizi sağlamasıdır. Örnek olarak, aşağıdaki fotoğraflara bir bakalım
 

Yukarıdaki fotoğraf bir açık hava konseri sırasında gün batımı eşliğinde sahnedeki müzisyenleri dinleyen seyircileri gösteriyor. Ancak seyircileri düzgün pozlamak için yapılan ayar sonucu gün batımı patlamıs. Histoğrama bakınca grafiğin bir kısmının sağ tarafa yapışmış olduğunu görürsünüz. Bunun anlamı, fotoğrafın bazı noktaları, o fotoğrafla ilgili bütün bilgileri kaybetmişler ve 'beyaz'a dönüşmüşlerdir. Artık o bölümdeki detayı geri kazanmanın hiç bir yolu yoktur. Yukarıda gördüğünüz gibi gökyüzü tamamen beyaza dönüşmüştür.
 

Aynı kadrajın bu sefer gün batımına göre pozlanmış halı yukarıdadır. gün batımı daha iyi çıkmıştır, ancak bu sefer de seyircilerin olduğu bölüm karanlık çıkmıştır. Histogram'da sola yapışmış kişim, fotoğrafta yine detay bilgisini kaybetmiş noktaların olduğunu gösteriyor. Bu sefer de bu noktalar tam "siyah" hale gelmiş ve kaybedilen detayin geri dönüşünü imkansız hale getirmişlerdir.

Yukarıdaki fotoğraflardan anlaşılacağı üzere, fotoğraflamaya çalıştığımız bu manzaranın en aydınlık ve en karanlık bölümleri arasındaki fark 5 stoptan fazladır. Bu nedenle herhangi bi dijital fotoğraf makinasıyla, ya da ışık hassasiyeti hemen hemen aynı olan dia ile bu manzarayı çekmek pek mümkn değildir.

Dijital fotoğraf makinasının ışık hassasiyetini geliştirmenin pek çok yolu vardır, Aşağıda yukarıdaki iki fotoğrafın birleştirilmesiyle elde edilen fotoğrafı görüyorsunuz. Bir çok değişik teknikle yapılması mümkün bu işlemin detaylarını başka bir yazıda göreceğiz

.

Yukarıdaki histogramdan görüldüğü gibi, artık kayıp detaylar çok düşük düzeyde (güneşin en parlak olduğu bölümler ve hemen önündeki ağaçlar). Ancak fotoğrafçının istediği detay seviyesi yakalanmış durumda.

Bu arada belirtmek gereklidir ki, "doğru histogram" diye bir şey yoktur. Fotoğrafı çekilen konuya göre histogramı değişiklik gösterir. Örnek olarak aşağıdaki gün batımındaki bulutlar ve kar yağışı altındaki ağaç fotoğrafları histogramın farklı yanlarına dağılım göstermekle birlikte 'hatalı pozlanmış' değillerdir. Önemli olan nokta, histogramın sağına ve soluna yaşlanmış nokta olmaması ve bu nedenle fotoğraflardaki bütün noktaların detay bilgilerini korumuş olmalarıdir.

 

Aşağıda da yukardakinin aksine tamamen aydınlık tonlardan oluşan bir fotoğraf görülüyor.
 

Eğer fotoğraf makinanızda 'histogram' gösterme özelliği varsa, tavsiyem, bu özelliği aktif hale getirin ve kullanın. Çünkü çektiğiniz bir fotoğraf hakkında size çok değerli bilgiler verecektir.

Bu yazının hazırlanmasında Luminous-Landscape.com sitesindeki "Understanding Histograms" yazısından faydalanılmıştır.
 

Bizi sosyal ağlarda takip edin:

Facebook  Twitter

Etkinlik ve Seminerlerimizden Haberdar Olun

Eğer Dijital Akademi'nin düzenleyeceği seminerler ve etkinliklerden haberdar olmak isterseniz, lütfen ad,soyad ve email adresinizi aşağıya girerek "Gönder" tuşuna basınız.

Adınız
Soyadınız
email adresiniz
 

Onlar Dijital Akademi'yi Tercih Ettiler

Dijital Akademi'den kurumsal düzeyde fotoğraf atölyeleri ya da seminer alarak personel, üye ya da müşterilerinin kişisel ve profesyonel gelişimlerine katkıda bulunan kurumlardan bazıları:


Canon Türkiye


Bilkent Holding


Türk Telekom


Ankara Emniyet Müdürlüğü


Aselsan


Ecologic Travel


Türkiye Bilişim Derneği


Dev Belgesel


Rollhouse


Havelsan Fotoğraf Kulübü


 
 

Her Hakkı Saklıdır. 2009 Melih Özbek Dijital Akademi
Bestekar Sok. No:70/4 Kavaklıdere Ankara
Tel: 0 312 467 3644 - GSM: 0 531 374 3048